وبلاگ

برنج دودی مهمان دوست

چرا برنج را دودی می کنند؟

در گذشته برای ماندگاری بیشتر برنج، برنج ها را دودی می کردند.در واقع دود باعث می شود میکروارگانیسم ها دیرتر در ماده غذایی نفوذ کنند و مانع از رشد میکروب ها شوند.

همانطور که پخت غذا با چوب باعث می شود مقداری از دود وارد غذا شود و عطر و طعم خاصی به غذا بدهد. به همین خاطر برنج دودی به علت خوش طعم بودن به عنوان یک وعده غذای تفننی و متفاوت در سفره خانواده ها گنجانده می شود.

اما امروزه برای تنوع و تغییر ذائقه برنج دودی استفاده می کنند. همانند استفاده از ماهی دودی، گوشت دودی و…

برنج دودی چگونه درست میشود ؟

نحوه دودی کردن برنج توسط تولید کنندگان برنج دودی به این صورت میباشد که دانه های شالی برنج را درون سبدهای مخصوصی ریخته و در وسط سالن های مخصوصی سبدها را روی هم می گذارند و دور تا دور سالن محفظه هایی تعبیه شده است که  خرده چوب ها را ( در حدی آتش میزنند که فقط دود کند) قرار میدهند و پوشال برنج را برای بیشتر شدن دود بر روی کنده می ریزند و بعد گذشت چند روز این دود به شالی های برنج نفوذ کرده و دانه های برنج طعم دود به خود میگیرند. سپس شالی های برنج به کارخانجات شالیکوبی برده میشود و عمل جداسازی شلتوک (سبوس) از دانه انجام میگیرد.

آیا برنج دودی مضر است ؟

طبق پژوهش های انجام شده استفاده از برنج های دودی شده با مواد سوختنی خالص ضرری برای انسان ندارد.

کسانی که مصرف کننده همیشگی برنج دودی هستند این را خوب میدانند که برنج دودی باید با سایر گونه ها مخلوط شود زیرا برنج دودی را به سختی میتوان بدون مخلوط کردن با برنج های دیگر میل کرد و ممکن است با ذائقه بعضی افراد ناسازگار باشد.

برنج دودی را معمولا با برنج های سطح پایین که عطر و طعم کمی دارند مخلوط میکنند تا برنج طعم بهتری به خود بگیرد بطوریکه برای خریدار مقرون بصرفه باشد اما میتوان برای مجلسی کردن برنج از برنج های درجه یک مانند برنج طارم، کشت دوم، هاشمی استفاده کرد.

خواص برنج دودی

اشتها آور

برنج دودی بدلیل طعم و بوی مطبوعی که دارد باعث افزایش تنوع غذایی شده و اشتها را زیاد کرده و در نهایت افراد را به خوردن بیشتر این ماده غذایی ترغیب می کند.

خواص چای سیاه

خواص چای سیاه

چای سیاه که پراستفاده ترین چای در دنیای غرب است، در واقع همان چای سبز است که برگهایش را بیشتر خشک میکنند، و این کار باعث میشود طعم و رنگ آن تغییر کند اما آیا می دانید همین چای سیاه که هر روز دم می کنید و نوش جان می کنید دارای فوایدی بسیار زیادی است؟

 

تاثیر مثبت نوشیدن چای سیاه در کاهش خطر حمله قلبی

پزشکان دانشگاه غرب استرالیا نیز در یک بازبینی جدید یادآور شدند که نوشیدن منظم چای سیاه یا چای سبز می تواند ۱۱ درصد خطر حمله قلبی و بیماری های قلبی را کاهش دهد.
متخصصان تغذیه معتقدند که به لحاظ تحویل آنتی اکسیدان ها، دو فنجان چای معادل پنج نوبت مصرف سبزیجات یا دو عدد سیب حاوی آنتی اکسیدان ها است. مزایای چای به طور چشمگیری به خاطر محتوای فلاوونوئید آن است.
چای سیاه همچنین میتواند باعث جلوگیری از رشد سرطان شود. محققان دانشگاه روتگرز نشان دادند که ترکیبی بنام TF-2 در چای سیاه باعث میشود سلولهای سرطان کولورکتوم (قسمتی از روده) دست به خودکشی بزنند ضمن اینکه این ترکیب تأثیری روی سلولهای سالم ندارد.
خواص چای سیاه میتواند میکروبها از جمله میکروبهائی که باعث اسهال، ذاتالریه، التهاب مثانه، و عفونتهای پوستی میشوند را خنثی کند.
از خواص دیگر چای سیاه کمک به جلوگیری از پوسیدگی دندانها، کاهش میزان کلسترول، تسکین آرتروز ،از بین بردن تبخال و شاید هم کمک به سوختن چربی باشد.
نوشیدن مرتب چای، حافظه را تقویت کرده و راه جدیدی برای پیشگیری و درمان آلزایمر است.
چای و فواید درمانی فوق العاده آن

خواص درمانی چای

* پیشگیری، تسکین علایم و تسریع بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا

* ضد عفونی کننده و پیشگیری از بوی بد دهان

* پیشگیری و کاهش اثرهای دیابت نوع دوم

* حفظ تعادل آب و الکترولیت های بدن

* رفع خستگی و استرس

* پیشگیری و التیام درد بیماری آرتروز

* کاهش علایم مواد حساسیت زا

* کاهش علایم عارضه پارکینسون

* بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کند کردن گسترش عفونت ویروس اچ.آی.وی در بدن

* پیشگیری از پوکی استخوان

* کند کننده روند پیری

* جلوگیری از لخته شدن خون و رسوب چربی در رگ های خونی

* تصفیه خون و کنترل فشار خون و کلسترول

* بهبود عملکرد مغز و افزایش هوشیاری

* افزایش متابولیسم و کمک به کاهش وزن

* افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن

* آثار ضد التهابی

* رفع لک و آکنه از روی پوست

قند خاصیتی هم دارد؟

خواص قند

قند یکی از موادی می باشد که ما ایرانی ها به همراه چای از آن استفاده می کنیم و اطلاعی درباره خاصیت های آن نداریم. برخی از افراد فکر می کنند که قند فقط مضر است اما این چنین نیست و این ماده که در کنار چای از آن استفاده می شود ویژگی های مفیدی هم دارد.

قند یکی از موادی می باشد که در خانه اکثر ایرانی ها به وفور یافت می شود. بهتر است با ویژگی های این ماده آشنا شوید تا بدانید که خوردن آن برای شما مفید است یا خیر.

رهایی از یبوست
قند می تواند شما را از یبوست نجات بدهد و با تحریکات شکمی یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که دارید را حل می کند.

تقویت سیستم ایمنی
یکی دیگر از فوایدی که قند برای شما دارد در این است که می تواند بدن شما را در برابر رادیکال های آزاد حفظ کند زیرا دارای مواد بسیار مهمی همچون پتاسیم، منیزیم آهن و فسفر می باشد. البته این مواد می تواند نشانه های آنفولانزا را نیز کنترل کند و از حاد شدن آن جلوگیری می کند.

البته بهتر است بدانید که مصرف بیش از اندازه قند برای بدن خوب نیست .

آیا باید سویا بخوریم؟

سویا

سویا از دانه های خوراکی و بخشی از خانواده نخود است که امروزه از محصولات اصلی جهان محسوب میشود. سویا همچنین به شکل روغن، شیر، توفو و پروتئین تبدیل میشود و دو نوع عمده از سویا کشت میشود که زرد و سیاه هستند ؛ آنها همچنین در چین و ژاپن به عنوان ادامام نیز شناخته میشوند.

سویا کم چرب و کم کالری است و منبع غنی از پروتئین، فیبر و بسیاری دیگر از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری می باشد. سویا در بسیاری از شرایط پزشکی و علائم نیز مفید است.

آیا سویا برای شما مفید است؟

بله. سویا به روش های مختلف مصرف می شود (بو داده با نمک و آب پز شده)

سویا اغلب به عنوان جایگزین گوشت استفاده میشود.

مزایای سلامتی زیادی دارد و منبع ایده آل به عنوان مکمل برای گیاه خواران محسوب میشود.

چرا سویا، سالم است؟

سویا غنی از مواد مغذی زیر است:

مواد شیمیایی گیاهی ضروری

دانه‌های سویا شامل مولکول‌های فعالی همچون توکوفرول، فسفولیپید، کاروتنوئید، اوناسین و ایزوفلاون هستند که گفته می‌شود خواص بی‌شماری برای سلامتی دارند. ایزوفلاون‌ها که به آن‌ها دایدزین و جنیستین می‌گویند، ساختار شبیه به استروژن دارند که فواید بسیاری در سرطان پستان، یائسگی و سرطان آندومتر دارند.

پروتئین‌ها

میزان پروتئین سویا آجیلی مشابه با پروتئین حیوانی در نظر گرفته می‌شود که شامل ۹ نوع اسیدآمینه ضروری برای استخوان‌ها و ماهیچه‌های سالم است. به علاوه فواید سویا نسبت به آن، بیشتر است، همچون کاهش کلسترول که این موضوع برخلاف منابع حیوانی پروتئین است که طبق مطالعات سبب افزایش کلسترول می‌شوند.

استرول‌های مفید

سویا شامل ترکیباتی به نام فیتواسترول‌ها است که از نظر ساختاری شبیه به کلسترول و هورمون‌های استروئیدی هستند. این ترکیبات گیاهی گفته می‌شود که می‌توانند به وسیله مسدود کردن محل‌های جذب، مانع از جذب کلسترول شوند بنابراین به کاهش کلسترول بدن کمک می‌کنند.

چربی‌های غیراشباع

به جز ۱۰ تا ۱۵ درصد از چربی کلی اغلب محتوای چربی سویا، غیر اشباع است که شامل چربی‌های مهم امگا ۶ و امگا ۳ بوده و فاقد کلسترول هستند که می‌تواند برای قلب بسیار مفید باشد.

فیبر

از فواید سویا غنی بودن آن از فیبر است که در هر فنجان از آن ۱۰ گرم فیبر وجود دارد که برای هضم و سلامتی دستگاه گوارش مفید است.

پتاسیم

سویا منبع غنی از پتاسیم است که برای عملکرد درست بسیاری از فرآیندهای بدن حیاتی است؛ این فرآیندها شامل ایجاد ضربان قلب، کمک به کلیه برای فیلتر کردن مواد مازاد و کمک به اعصاب برای جهت‌دهی پالس‌های عصبی هستند.

سایر مواد موجود در سویا

سویا همچنین شامل مواد معدنی مهم دیگری همچون ویتامین(یک میکرومغزی مهم در لخته‌سازی خون)، فولاد، مس، منگنز، فسفر و تیامین است.

با این‌حال دانه سویا همچنین شامل برخی ضد‌مغذی‌ها است که هضم را با مشکل روبرو کرده و در جذب پروتئین و سایر میکرومغذی‌ها همچون لکتین قطعات ساپونین مهارکننده های تریپسین تداخل می‌کند. خوشبختانه این ترکیبات اغلب در متدهای فرآوری که بر روی محصولات سویا اعمال می‌شود، از بین می‌روند.

فواید سویا برای انسان

به دلیل محتوای مغذی بالایی که سویا دارد فواید سویا برای سلامتی زیاد است و متخصصین پیشنهاد می‌کنند که آن را در رژیم روزانه خود داشته باشید تا به شما کمک کند، بدن سالمی داشته و احساس خوبی را تجربه کنید. برخی از فواید سویا شامل موارد زیر است:

سلول‌های سرطانی را نابود می‌کند!

سطح بالای آنتی‌اکسیدان در سویا ممکن است برای پیشگیری رشد سلول‌های سرطانی کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌ها برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد که سلول‌های سالم را به تومورهای کشنده و سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کنند، فعالیت می‌نمایند. تحقیقات زیادی از ارزش ضدسرطانی سویا دفاع می‌کنند. یک تحقیق نشان داده است آنتی‌اکسیدانی که در سویل وجود دارد برای کشتن تعداد زیادی از سلول‌های سرطانی و حذف رادیکال‌های آزاد از بدن موثر بوده است. یکی از چندین تحقیقات تجربی نشان داده است که مصرف محصولات سویا به کاهش ریسک سرطان پستان کمک می‌کند. خوردن سویا همچنین به مردانی که ریسک سرطان پروستات دارند، کمک می‌کند. این سرطان به‌عنوان دومین سرطان شایع و پنجمین سرطان کشنده در مردان است.

قند خون را تنظیم می‌کند!

طبق چندین تحقیق، ایزوفلاون سویا ممکن است سبب کاهش ریسک دیابت شود؛ زیرا توانایی افزایش گیرنده‌های انسولین در بدن را دارند. برخی تحقیقات می‌گویند دانه‌های سویا سبب می‌شوند سلول‌ها توسط افزایش حساسیت به انسولین، گلوکز بیشتری را جذب کنند.

از بارداری سالم حمایت می‌کند!

به بانوان باردار توصیه می‌شود محصولات ارگانیک بر پایه سویا مصرف کنند، زیرا غنی از فولیک اسید و ویتامین B کمپلکس هستند و این مواد مغذی برای پیشگیری از نقص لوله عصبی در جنین‌ها مهم هستند. مواد مغذی در بارداری بسیار ضروری هستند و بسیار مهم است با یک متخصص باتجربه برای داشتن رژیم غذایی سالم در طول بارداری مشورت کنید.

به یائسگی کمک می‌کند!

در طی یائسگی سطح استروژن کاهش پیدا می‌کند که سبب ایجاد علائم ناخوشایندی همچون عرق کردن، احساس گرما و تغییرات روحیه می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد ایزوفلاون‌های سویا توانستند به کاهش علائم یائسگی کمک کنند. یک تحقیق روی ۳۵ نفر نشان داد که خانم‌ها پس از یائسگی با تکمیل کردن رژیم غذایی خود توسط ایزوفلاون سویا، ۱۴ درصد افزایش در سطح استروژن خود را نشان دادند.

استخوان‌ها را مستحکم می‌کند!

تحقیقاتی که بر روی خانم‌هایی که از پوکی استخوان رنج می‌برند، انجام شد؛ نشان داد ایزوفلاون‌های سویا در ترمیم تراکم مواد معدنی استخوان بدون ایجاد عوارض جانبی، همچون افزایش ریسک سکته، سرطان پستان و بیماری کرونری قلب موثر است. این عوارض جانبی معمولاً در بیمارانی که درمان جایگزین هورمون دریافت می‌کنند، دیده می‌شود. از فواید سویا این است که غنی از زینک، سلنیوم، مس، منیزیم و کلسیم هستند که سبب افزایش رشد بافت استخوانی جدید، تقویت بافت موجود و افزایش سرعت فرآیند بازسازی استخوان می‌شوند.

به از دست دادن وزن کمک می‌کنند!

بالا بودن میزان پروتئین سویا آجیلی کمک می‌کند احساس سیری داشته باشید که ساعت‌هایی که نیازمند غذا خوردن هستید را کاهش می‌دهد. به علاوه از آنجایی که یک پروتئین کامل است، سنتز پروتئین ماهیچه را افزایش می‌دهد. چندین تحقیق نشان داده است پروتئین سویا رژیمی با کاهش سطح کلسترول و تری گلیسرید پلاسما بر چاقی افراطی تاثیرات مثبتی می‌گذارد.

خواب را بهبود می‌بخشد!

طبق گفته متخصصین بهداشت، دانه‌های سویا از آنجایی که غنی از منگنز هستند، به خواب بهتر کمک می‌کنند. منگنز به بهبود کیفیت خواب عمیق و مدت خواب شما مرتبط است.

رنگ پوست را بهتر می‌کند!

تحقیقات نشان می‌دهد مواد شیمیایی گیاهی موجود در سویا، خواص ضدالتهابی، تحریک کلاژن‌سازی، آنتی‌اکسیدانی، روشن‌کنندگی پوست و محافظت در برابر    UVدارند که سبب بهبود سلامت پوست می‌شود. گفته می شود مهارکننده‌های تریپسین سویا، سبب کاهش از بین رفتن رنگدانه‌ها می‌شود، در حالی‌که تحقیقات دیگر نشان دادند آنتوسیانین موجود در سویا، سبب جلوگیری از تولید ملانین می‌شود.

پست های چرخشی